Flere og flere anskaffer sig motorcykel. Men med stigningen af motorcykelkøbet følger ulykkesstatistikken. Flere bliver dræbt eller kommer til skade i trafikulykker, viser tal fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker. Undersøgelser viser at de er 50 gange så farligt at køre på motorcykel, i forhold til at køre i bil.
Så der er alt mulig grund til ikke at spare på sikkerhedsudstyret.
I Danmark skal en motorcykelhjelme have det fælles nordiske eller europæiske mærke. Med de mærker ved man, at hjelmen opfylder nogle minimumskrav for sikkerhed. Men det drejer sig altså kun om minimumskrav, og derfor kan man finde hjelme, der er meget bedre. Det er derfor en god ide at kigge på de tests der bliver lavet.
Bla. SHARP-testen er meget anerkendt. SHARP-testen er en udvikling af den nuværende metode til at sætte de lovpligtige minimumskrav for det europæiske godkendelsmærke. I testen er der brugt erfaringer fra trafikulykker til at finde ud af hvilke områder, som hjelmene bliver ramt på, med hvilken styrke og hvor meget, hovedet bliver beskadiget ved et sammenstød. For eksempel sker 53 procent af beskadigelserne på siderne.
Alle hjelme er i testen blevet vurderet og klassificeret efter et stjernesystem. Fem stjerner er højest, og én er ringest.
Styrthjelme må kun markedsføres og anvendes herhjemme, hvis de har et europæisk eller nordisk godkendelsesmærke. Mærkerne sikrer, at hjelmene opfylder en række minimumskrav for sikkerhed. Du kan se mærkerne i hjelmen. De er lavet som et ’E’ efterfulgt af et tal, som angiver i hvilket land, godkendelsen er udstedt.
Kategorier på sider:
Styrthjelme Cykelhjelme Boksehjelme Hjelm diverse Gode rd om cykelhjelme Diverse hjelme Gode rd om motorcykelhjelme Gode rd om skihjelme Gode rd om hjelme Skihjelme